13 avgust 2007

Še en opis padalskih akrobacij

Tudi tole se je dogajalo pred kakim letom. Kopiram:
----------------------------------------------------------

22.avg 2006 09:00 (št. 1)
Extremne situacije - Bohinj 2006 avgust |Uredi|


Minil je vikend tečaja ekstremnih situacij ali meni ljubši naslov - varno reševanje ekstremnih situacij v zraku. Lahko rečem samo:"YES"!

Letim kako leto, to je bil moj prvi tovrsten tečaj, prvi full stall, prva negativa, prvi izmet reševalnega padala. Kdor želi resno in varno leteti mislim, da se takega tečaja enostavno mora udeležiti.

1 dan:
Močno enostransko zapiranje, najprej na levi, potem na desni strani. Ko sem potegnil a linijo, odločno in globoko, se je potegnjena stran padala res močno zaprla, in sledil je tisti, tako zoprni občutek, padca v globino,...a ko sem linije še kar držal, in rahlo zaviral kontra stran padala, sem ugotovil, da padalo še vedno leti, da je padanje sicer večje, a da ni panike. Da se ni kaj bati. Huh... super. Prej sem se vedno panično lotil reševanja zaprte strani, zdaj pa spoznal, da ni tako panično, kot sem mislil...
Sledilo je frontalno zapiranje, ki se ga na mojem padalo pravzaprav bojim, ker se mu rado pripeti (MacPara, INTOX, DHV2) - sploh pri pospešenem letu. Torej, kratek, hiter poteg obeh A-linij, a padalo je naredilo samo tuf-tuf, in je bilo že odprto. NIČ TAKEGA . OKEEEY... Torej, še v istem letu močen odločen poteg A-linij, ki jih zadržim nekaj sekund. Padalo omahne, postane mehko, šumi, mene malo premetava, a takoj ko spustim se formira spet pred nad mano in leti dalje. Huh... preživel.
Močno enostransko zapiranje ob polnem pospeševalniku, brez korekcije. To me je zanimalo. Kaj se zgodi, če ne naredim nič, ob "speedu" in močnem enostranskem. In kaj se je zgodilo. Nekaj, kar bom še dolgo premišljeval in razčlenjeval. Pritisnem speed, potegnem a linije močno, na desni,...leva stran useka naprej preden sem sploh lahko pomislil sem bil v špirali. Spustim A-linijo, padalo se odpre, a špirala je bila tako močna, da sem letel z bokom okoli osi vrtenja. Ni mi jasno, kako se sploh vrtim, a je bil kar SAT (sem imel občutek, da letim z ritjo nazaj). Zelo ozek krog. ZELO ozek. S padalom sva vodoravno, gledam v jezero. Višina - kakih 100m. Take špirale še nisem potegnil nikoli, OK, takoj kontra komando, NIČ SE NE ZGODI !!! Še vedno se z nezmanjšano hitrostjo vrtim, potegnem še drugo komando, NIIIČ. Drek,...kako se rešiti iz SATa, si mislim, ja nič, BREMZAJMO,....in po kakih 2 dodatnih krogih se počasi špirala umiri v "navadno" špiralo. OKEY - to pa že znam,...jo počasi pustim, da se izvrti, in pristanem na suho. Še ravno ujamem pravo višino.

2 dan: Od tiste špirale včeraj mi se mi je zalegel strah v kosti. Hočem se ga otresti, a tisteg zoprnega občutka kar ni konec. Ne da se mi v zrak. Najraje ne bi letel danes. No pa sem..a se tudi naučil, da je dobro poslušati občutek. Če ni - ni. Ostani na tleh.
Full stal. Bojim se ga. Nisem prave volje. Ok, štartam, letim nad jezero. Nimam namena metati rezerve. Bom v drugem letu, danes. Navijem komandi en zavoj, počasi ustavljam padalo,...in ko e mi zazdi, potegnem na full. Padalo se ustavi, pade nazaj, mene rahlo zagunca navzgor, in občutek je, kot v risanki, ko lik obtiči v zraku, nekaj doooooolgih trenutkov se ne zodi nič. lebdim v zraku, POTEM PA.... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA začnem padati. Res, filing kot v risanki, ko liku zmanjka tla pod nogami in je še nekaj časa tam, v zraku, preden začne padat. Držim linije, padalo opleta sem in tja, šumi, padam ful hitro. Malo me premetava, a ne preveč. No, ni fajn občutek. Ni. Popustim komande - narahlo.... da se padalo malo bolj postavi meni nad glavo, potem spustim, useka naprej pred mene, zaviram, in ga umirim. vse OK. Vesel zavriskam in nadaljujem proti pritanku. Od veselja si hočem privoščiti še par wing-overjev nad jezerom. Res takih močnih, zaniham desno, potem levo, a moja vnema mi porine levo roko do konca, in..... kar naenkrat padalo zašumi, se zmečka, mene močno strese,... WTF??? kaj se dogaja, ni wing-over, zgubim kontrolo nad padalom, vrti se levo. Takrat mi ni nič jasno - na tleh mi povejo da je bila lepa negativa. No, ker je nisem pričakoval, sploh nisem vedel, kaj se dogaja, kako reševati, nič. Samo panika. OK, potegnem kontra komando, padalo premetava in me začne vrteti v drugo stran, padalo je zmečkano, niti podobno ni kaki negativi, kot sem si jo jaz predstavljal - a je bila negativa - in to v drugo stran. IN še prevlečen let, ker sem verjetno preveč vlekel v paniki. Ne znam se rešiti, nizko sem, meče me, padalo opleta po svoje. REZERVA! me prešine. Takoj sežem in zagrabim ročico, potegnem , NE GRE VEN!!! Potegnem še 1x močno. NE GRE!!! FAAAAAK. V tistem trenutku nastopi tisto, kar jaz imenujem, da se čas ustavi. Ne vem, kolko časa sem padal, kaj se je dogajalo z padalom, koliko sem nad jezerom, nič...samo:"ROČICA MORA VEN", potegnem, ne vem kako močno, ne vem, kaj se zgodi, a rezerva gre ven, pade "dol" in to seveda točno okoli moje desne noge (rezervo imam v sedežu pod nogami, desno). Ups, pizdarija bo,....naenkrat se rezerva "dvigne" nad mene, me potegne za nogo tako da naredim s sedežem preval nazaj in ravno ko sem obrnjen z glavo navzdol, gledam gor - PUF - vidim, kako se rezerva lepo z značilnim pokom odpre, mene pa zavrti v prevalu do konca in ravno ko pogledam z nogami navzdol, že pljusknem v vodo. ČOF. YES, vse je OK. Se odpnem, pazim, da se ne zapletem v vrvice padala, ki jih je vsepovsod polno, in odplavam. Pride čoln, ...vse OK. Voda ni mrzla sploh. hahahaha. Rezerva se je odprla kakih 30 m nad gladino. Morda še manj.

Kar nekaj materiala za analizo. Upam, da je vse posneto na kameri. Dobra šola. Zelo dobra šola. Sem pa tudi edini, ki je metal rezervo zaradi potrebe, ne zaradi "treninga". V glavi se mi vrtijo filmi mojih reakcij in padala, leta,.. reševanja. Postaja mi bolj jasno, kaj se je dogajalo, kako reagirati,.... Vem precej več. Predvsem pa to, da ne vem nič. Kaj bo sledilo..... morda opišem v naslednjih blogih.

Vpiši komentar
število komentarjev: 7 (novejši so zgoraj)

Prej sem letel ene 6 let staro 1do2 UP. Ko sem presedlal, ali boje rečeno - prepel - na Intoxa, sem bil šokiran nad občutljivostjo in hitrostjo manevrov. Ampak v bistvu mi je, meni osebno, to bolj všeč. Ker padalo dejansko takoj naredi to, kar mu jaz rečem, da naj naredi. Meni je tovšeč. Je zelo občutljivo, za marsikoga živo, mogoče nemirno v "extreminih" pogojih, sploh na speedu - a meni se zdi zdaj ono staro padalo navadna okorna krava. Primerjal bi lahko zMercedes ali pa Ferrari. Oba solidna avtomobila, samo vsak ma nekaj, kar drugi nima. Tako da - si po moje vsak izbere tisto, kar išče in kar mu je všeč. Meni je v tem primeru extemnih situacij bolj všeč, da me padalo takoj uboga (seveda, moram vedet, kako reagirati), kot pa da se rešuje "samo" brez ali z malo moje intervencije. Sem pač tak tip. Če pa prebereš, kaj se mi je dogajalo v zraku se vidi, da se imam še veliko za naučiti. In to me veseli. Ni dolgčas in ga še dolgo ne bo.
SlimTom 27.8.2006 17:40 |Zbriši|

Zanima me kako si zadovoljen s padalom glede na situacijo. Se ti zdi v redu, ali ne. Hvala za odgovor (jaz letim isto padalo)
mac ek 27.8.2006 15:48 |Zbriši|

Letel 4x na Ambrožu. Te extremne situacije še vedno malo nosim v želodcu. Kljub temu, da zdaj racionalno vem, da tudi če mi polovico padala zapre, ni panike in da se znam rešti, mi je vseeno malo neprijetno malo pod bazo oblaka, ko začne cukati in tresti :S. Kar podoživim tisit občutek iz full stalla, ko se "tla udrejo" hehe.
SlimTom 25.8.2006 12:18 |Zbriši|

Aha. Pozabil povedati, da je bil to klubski tečaj - Polet Nova Gorica - in ne tečaj Loop teama, ki ga je resda imel na iste dneve. Tudi sam čakam na posnetke, ker se mi karnaprej rola film, kaj je bilo, kaj bi lahko naredil, itd. Rezervo sem že preložil in smo poskusili, kaj bi eventuelno bilo lahko narobe, da ni šla ven - a nismo odkrili. Parkrat poskusil na suho in sploh ni bilo nobenega problema. Hm...
SlimTom 24.8.2006 08:34 |Zbriši|

Čestitam;
Dobro, da si se odločil za ta tečaj. Imel si tudi dobra inštruktorja.Opis je odličen. Menim, da bi vsak moral spoznati svoje padalo tudi na tak način. Tudi sebe kot pilota.
Zelo!!!! pomembno se mi zdi izmet rezerve. To bi morali (vsaj pozimi) trenirati na "suho". Na zadnje, so menjali eno vrvico v kontejnerju, ker ni bila dovolj gladka -vse je bilo neskončno trdo.... (težko).
Sam sem tečaj opravil pred7. leti. Imam video zapis.Sedaj pogosto opravim stranska zapiranja ali kaj podobnega.
Ker letim manj kot včasih: -letim DHV 1-1/2, - izogibam sepospešenimletom nizko, -izogibam se letenja v nemirnem ozračju.... Seveda pa nimam večjih preletov. Za to si moraš vzeti čas in veliko leteti in se "kaliti" ..... . Vsak po svoje.
Uživaj v letenju.
Radko 23.8.2006 17:50 |Zbriši|

Ja, tudi moje mnenje je da bi se vsakdo, ki se je malo bolj resno lotil temike in letenja moral opraviti tečaj extremnih situacij. Letos sem na eni tekmi dobil kravato in če ne bi prej nikoli poskusil Fullstala in podobnih zadev, bi sigurno moral metati rezervo, pri kateri pa nikoli ne veš kako se bo končala. Velikokrat sem slišal da nekdo ni moral potebniti rezerve iz kontejnerja. Vendar miljonkrat slišimo med letom poglej rezervo in ročico, to je sigurno koristno za v krizni situaciji, vendar predlagam da vsakdo doma obesi sedež na štrik notri zbaše celotno kramo ki jo po navadi zbaše ko štarta in nato preveri ali zares lahko potegne rezervo ven iz kontejnerja. Načeloma mislim, da je vsaka rezervaopremljena z notranjim kontejnerjem in zato jo lahko mirno izvlečete in potem zbašete nazaj ali pa to naredite v prisotnosti nekoga,ki obvlada te zadeve(lokalni inštruktor). Sam sem bil priča, ko je tipo kupil padalo in rezervo, bil povsem začetnik in ko je enkrat poskusil izvesti test izmeta rezerve je nikakor ni dobil ven , kar bi v praksi lahko bilo usodno. Skratka extremne situacije so lahko zelo nevarne, vendar v dobro organiziranih tečajih, mislim, da so kljub prizvoku EXTREMNE precej varne. Seveda mora vsakdo oceniti svoje dotedanje znanje in preveč pretiravati ni priporočljivo. Osnova za extremne situacije so RAZUMEVANJE MANEVROV, ker rešuješ lahko šele tedaj ko razumeš za kaj gre. Večina rešitev pa je, če zares obvladašFULLSTAL ( če imaš višino) sicer pa izmet rezerve, ki je izpravna seveda.
Še enkrat vsele ure v zraku z polno kapo zadovoljstva.
luiz 23.8.2006 09:10 |Zbriši|

lepo opisanjo!
dvorni 22.8.2006 09:31 |Zbriši|

Ni komentarjev: